Γνωρίσαμε τον Γιώργο Πανταζή

Αναβλάστηση, ομάδα EORDAIART και ο ηλιόσπορος. Μια πρώτη γνωριμία μ’ αυτό που θα δούμε αύριο στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Ο ηλιόσπορος ανήκει σε μια ομάδα φυτών, που κάθε φύλλο κάθε κομμάτι του είναι ξεχωριστές οντότητες. Είναι μια κοινότητα και δημιουργούν μαζί αυτό που βλέπουμε, τον ηλίανθο. Στις ανατολικές χώρες τους ενδιαφέρει να καλλιεργούν τέτοιου είδους φυτά, έχει το νόημα μιας κοινωνίας. Είμαστε όλοι μας μια οντότητα και λειτουργούμε ακριβώς έτσι. Και πιστεύω και πως και τα μουσεία προάγουν αυτή τη λογική.

Τι είναι οι EORDAIART, πώς προέκυψαν και τι θα κάνουν αύριο;

Η EORDAIART προέκυψε με αφορμή του Φεστιβάλ Πτολεμαΐδας. Tην γύρω περιοχή τη λένε Εορδαία. Προσπαθήσαμε να φέρουμε κοντά καλλιτέχνες, που προέρχονται από εκεί. Είμαστε σ’ επαφή και με άλλες ομάδες, από άλλες περιοχές. Είμαστε παρέες κι αλληλοβοηθούμαστε. Σ’ αυτή τη δράση μιλάμε για εμένα, τον Γαβριήλ Φτελκόπουλο, τη Γεωργία Δαμιανού, τον Χάρη Κοντοσφύρη, την Κατερίνα Τσίτσελα , την Αλεξάνδρα Τσιτσιντά και την Ευαγγελία Καραστεργίου. Είμαστε μια ομάδα ανθρώπων που γνωριζόμαστε είτε από τη σχολή καλών τεχνών είτε από τα διάφορα projects, που έτρεχε ο καθένας πάντα γύρω από τα εικαστικά. Θέλουμε να δημιουργούμε συλλογικότητες, είναι πάντα το «εμείς» κι όχι το «εγώ». Αν έχει κάποιος μια ιδέα όλοι δουλεύουμε, για να τη στηρίξουμε.  Όσοι έρθουν αύριο στο μουσείο ως κοινό θέλουμε να είναι κι αυτοί μέρος του όλου project.

Θέλει να συμμετέχει το κοινό σ’ αυτές τις δράσεις; 

Ναι, και πολλές δράσεις που κάνουμε έχουν τη λογική της συμμετοχής του κοινού. Υπήρξε μια δράση «Υπό το Φως των κεριών». Το κοινό βρισκόταν σ’ ένα χώρο με κλειστά τα φώτα κι έπρεπε να βλέπει τα έργα μόνο με το φως από τα κεριά. Είχαμε μια performance μέσα σ’ αυτό, που μπορούσε να σχεδιάσει κάποιος σε χαρτί πάνω στον τοίχο τη σκιά από ένα άγαλμα για παράδειγμα. Ο θεατής είναι αυτός που κάνει το έργο, αυτή είναι η λογική μας. Εγώ θα το κάνω θα το φτάσω σ’ ένα σημείο, αλλά έργο το κάνει αυτός που το βλέπει. Δεν πρόκειται για κάτι που αποθηκεύεται κι είναι έργο γιατί το έφτιαξα εγώ. Σε καμία περίπτωση.

Γιατί Αναβλάστηση;

Το όνομα προέκυψε απ’ το ότι παίρνουμε για να φυτεύσουμε πράγματα ευτελή, όπως μια γλάστρα του φυτωρίου ή το σπόρο ενός φυτού, που δε θα φυτευόταν ποτέ. Τα φυτά που είχαμε φυτέψει στην Πτολεμαΐδα θα τα χρησιμοποιούσε η ΔΕΗ, για να κάνει αναβλάστηση σε χώρους που είχαν σκαφθεί ήδη. Υπάρχει μια επαναληπτικότητα στη διαδικασία. Σκάβουμε έναν χώρο, για να βρούμε πόρους και μετά ξαναδημιουργούμε άλλα δέντρα και φυτά στο ίδιο σημείο. Και τα μουσεία είναι τέτοιοι χώροι, που πας συνέχεια κι ανασκάπτεις. Τα αρχαιολογικά ευρήματα είναι «φυτά» τα οποία τα βρίσκουμε και τα ξαναβρίσκουμε, τα ξαναθάβουμε και στο μέλλον κάποιος άλλος θα τα ξαναβρεί.

Θεωρείς πως τα εικαστικά έχουν λιγότερη απήχηση σε σχέση με άλλες τέχνες, όπως η μουσική; Ασχολείται ο κόσμος;

Υπάρχει μια διαφορά σ’ αυτό. Η μουσική χρειάζεται χρόνο. Για να ακούσεις ένα τραγούδι χρειάζονται 4’. Στα εικαστικά βλέπεις κάτι σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Ο κόσμος ασχολείται όσο μπορεί κι όσο του το επιτρέπουν οι συνθήκες. Βλέπει τα εικαστικά έστω και στιγμιαία, αλλά πρέπει κάπως να τον κερδίσουν. Να του τραβήξουν την προσοχή. Στη μουσική είναι απαραίτητο να το ακούσεις ολόκληρο το έργο, να αφιερώσεις χρόνο, για να καταλήξεις αν σε αφορά ή όχι. Προσωπικά πιστεύω πως στην Ελλάδα ο κόσμος δίνει σημασία στα εικαστικά. Δηλαδή, δεν έχω παρατηρήσει το να θέλει κάποιος να ασχοληθεί και να δει έργα και να μην το κάνει. Ασχολούνται και άτομα, που μπορεί και να μην το περιμένεις. Στην εποχή μας εμφανίζονται όλο και περισσότερα άτομα που δε θα ασχολιούντουσαν σε άλλη χρονική στιγμή. Η κρίση εμφανίζει διαμάντια. Καλλιτέχνες που προσπαθούν να δημιουργήσουν αυθεντικά και με ειλικρίνεια. Και γι’αυτό ο κόσμος συμμετέχει. Δύσκολα θα το έκανε σε κάτι ανειλικρινές.

Γιατί κάποιος να έρθει στην Αναβλάστηση;

Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια τριβή. Όχι την τυπική τριβή, αλλά αυτή του κοινού με το κοινό.Το σημαντικό είναι πως οι άνθρωποι έρχονται κοντά και μπορείς να γνωρίσεις άτομα που ποτέ δε θα τα γνώριζες. Ο θεατής θα γίνει συνδημιουργός στην αναβλάστηση.

Ετικέτες:

Trackback από το site σας.

Αφήστε ένα σχόλιο

Πρέπει να είστε συνδεδεμένοι σε για να δημοσιεύσετε ένα σχόλιο.
Powered by